A Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kara
Tudományos Diákköri tevékenységének stratégiája
1. A stratégia készítésének indokai
A 2013-14-es tanév TDK jelentkezései azt mutatják, hogy a Gazdaságtudományi Karon a korábbi évekhez képest visszaesés történt. A visszaesést magyarázza, hogy véget ért az egyetemi TÁMOP projekt, ami az elmúlt évben jelentős mértékű jutalmakat biztosított a TDK dolgozatot íróknak, ám ebben az évben ez a motiváló tényező már nem létezett, valamint az érdeklődést csökkenti, hogy ebben a tanévben nem lesz OTDK. A visszaesés annyiban aggasztó, hogy kisebb kari jelentkezés esetén kisebb az esély az országos versenybe delegálható színvonalas művek kiválasztására. Az OTDK-n elért eredmények viszont jelentős mértékben meghatározzák a Kar országos megítélését, sőt a tervek szerint finanszírozását is.
A stratégia készítésével célunk a helyzet feltárása és arra alapozva a mind mennyiségében, mind minőségében megfelelő TDK munka mérhető céljainak megfogalmazása, azok eléréséhez – jelentősebb egyetemi forrásokra nem számító – cselekvési terv készítése.
2. A jelenlegi helyzet jellemzői és kilátásaink
2.1. Erősségeink
Hallgatóink között – bár csökkenő létszámban – de vannak tehetségesek. Nem csupán a nappali tagozaton, de a levelezős hallgatók között is. Ezt az időről időre felbukkanó jó minőségű, TDK dolgozattá fejleszthető szakdolgozatok is mutatják.
Oktatóink elkötelezettek és tapasztalatokkal is rendelkeznek a TDK munkában. Létezik erkölcsi elismerési forma az oktatók TDK munkájának elismerésére.
A témaválasztáshoz folynak a Karon kutatások, kutatási eredményekkel is járó külső megbízási munkák. Formálódnak a kutatási műhelyek profiljai.
Vannak a témaválasztásban és a szponzori díjak adományozásában egyaránt kamatoztatható vállalati kapcsolataink. Szaktárgyaink korszerű és izgalmas témák felvetését teszik lehetővé.
Működik a szakkollégiumi rendszer.
A tájékoztatás kapcsán elmondható, hogy a Kar hallgatói számára a TDK tevékenység ismert, amiről folyamatos tájékoztatással is gondoskodunk, működik a kari honlapon a TDK-lap.
Mindezt korábbi eredményeink is visszajelzik.
Dolgozat | Szerző | I. | II. | III. | Különdíj | Díjazott | |
2005 | 35 | 36 | 1 | 4 | 3 | 14 | 25 |
2007 | 40 | 6 | 5 | 3 | 3 | 17 | |
2009 | 59 | 1 | 5 | 3 | 15 | 24 | |
2011 | 45 | 1 | 1 | 4 | 3 | 9 | |
2013 | 1 | 3 | 5 | 5 | 14 |
forrás: www.otdt.hu
2.2. Gyengeségeink
A hallgatók száma általánosan is csökken, azon belül fokozatosan csökken a hallgatók érdeklődése a TDK munka iránt. Ebben a képzési folyamat két rövidebb szakaszra bomlása miatt lecsökkent „kifutási időnek”, a költségtérítéses képzésben az ösztöndíj jelentette motivációnak az elvesztése, valamint a hallgatók munkavállalási kényszere egyaránt közrejátszik. A TÁMOP program által biztosított kiemelt díjazás időszakosan volt képes ezeket a hátrányokat kompenzálni.
A hallgatók részéről a jó eredmények elérésének esélyét csökkenti, hogy későn kezdik a kutató munkát és nagyon rövid idő alatt készítik el dolgozataikat. Ebben a már említett bolognai képzési sajátosság mellett a TDK kései meghirdetésének is szerepe van.
A levelezős hallgatókat csak kivételes esetben sikerült eddig bevonni a TDK munkába.
Az oktatók motiváltsága a többletmunka végzésére változó, amiben az óraterhelés különbözősége, az oktatók egy részénél tapasztalható „csúcsra-járatás” is szerepet játszik. Az, hogy a szakirányos, illetve bizonyos specifikus tárgyak oktatói csak másodévben találkoznak a hallgatókkal, csökkenti az esélyüket a hallgatók érdeklődésének felkeltésére, a konzulenssé válásra. Az alapozó tárgyakhoz kapcsolódva pedig kisebb valószínűséggel készülnek TDK dolgozatok. A csak előadást és gyakorlatokat nem tartó oktatók között is nehezebben alakul ki a TDK munkához elengedhetetlen oktató-hallgató viszony. A vezető oktatók részint az előbbiek miatt, részint egyéb leterheltségük okán kisebb mértékben jelennek meg konzulensként.
Az előbbi tényezők az intézetek óratartási sajátosságainak megfelelően, az intézetek eltérő TDK aktivitásában is visszatükröződnek.
A hallgatók kutatási tevékenységét segítő csoportos segítség nem létezik a karon, csakis a konzulensre van bízva a hallgató tudományos gondolkodásba, kutatási módszertanba való bevezetése. Ez az oktató leterheltségét és felelősségét is növeli, valamint meglátszik a dolgozatok egyenetlen minőségében.
A témák meghirdetése nem következetes és dinamikus. Nem használjuk ki a vállalati kapcsolatokat és nincs, vagy csak esetlegesen van kapcsolódás a Kar kutatási műhelyeiben folyó kutatásokhoz.
A tájékoztatás gyengesége – a már említett kései meghirdetés mellett –a kari TDK honlap elérésének nehézségében is jelentkezik.
2.3. Lehetőségek
Új alapszakot és posztgraduális szakokat indítunk, ami bővíti a hallgatók és az oktatott, potenciális TDK témákat felvető témakörök számát is.
ERASMUS ösztöndíjasok érkeznek évről évre a Karra, vannak köztük hosszabb időt nálunk eltöltők is.
Az Egyetem más karain máig sikerrel szervezik a Tudományos Diákköri Versenyt, ami a GTK-n is megújítható.
Új kutatások indítására adnak lehetőséget hazai és EU-s pályázatok.
A vállalati körben növekvő CSR-hajlandóság az innovációs érdeklődéssel párosítva a hallgatói tudományos munka támogatásába bekapcsolható.
2.4. Veszélyek
Várhatóan tovább csökken a Kar képzéseire felvételizők száma, már a középiskolában eldől a TDK utánpótlás kérdése.
A költségtérítéses képzés miatt tovább nő a hallgatók munkavállalási kényszere.
A felsőoktatás további átalakítása növeli az oktatók leterheltségét.
Összességében a hagyományos szakokon csökkenő létszámú, de újabb szakokkal bővülő, úgy a hallgatók, mint az oktatók leterheltségét fokozó, korlátozott belső, de potenciális külső finanszírozási lehetőségekkel bíró környezettel számolhatunk. Az elemzett erősségek – gyengeségek – lehetőségek – veszélyek lehetőséget adnak a következőkre:
- 1. Növelhetjük a TDK-ben potenciálisan résztvevő hallgatók számát:
- levelező hallgatók bevonásával
- ERASMUS hallgatók bevonásával
- középiskolások bevonásával
- 2. Ösztönözhetjük a hallgatók TDK-ban való szerepvállalását
- Tudományos Diákköri Versennyel, mint „előkészítő” szervezésével
- Szakkollégiumon belüli feladatkiírással
- Korábbi meghirdetéssel
- Ösztöndíjjal, díjazással
- Hatékonyabb tájékoztatással
- Munkájuk szervezett, csoportos segítésével
- 3. Bővíthetjük a potenciális témák körét
- a várhatóan jó szakdolgozatok témáinak bekapcsolásával
- TDK dolgozattá fejleszthető kutatási feladatok kiadásával a tantárgyak oktatása során
- a Kari kutatásokba hallgatók bevonásával
- vállalati témák összegyűjtésével
- 4. Növelhetjük a konzulensek számát, illetve csökkenthetjük a jelenleg túlterhelt oktatóinkra nehezedő terheket:
- Vállalati partnerek bevonásával
- szenior témavezetők (professzor emeritusok, nyugdíjas oktatók és gyakorlati szakemberek) bevonásával
- a hallgatókkal csak később találkozó oktatók és témáik bemutatásával
- interdiszciplináris témák esetén más intézmények / karok oktatóinak bevonásával
- a hallgatók segítésének csoportos megszervezésével.
3. Jövőkép, célok és intézkedések
3.1. Vízió
Az ME Gazdaságtudományi Karát 5-10 éven belül a jelentkezések száma, ill. az OTDK eredmények alapján stabilan az ország első 5 egyetemi kara között szeretnénk látni.
3.2. Stratégiai célok
A jövőkép eléréséhez célunk:
(1) a TDK dolgozatot írók számának növelése,
(2) a TDK dolgozatok minőségének emelése, olyan szintre, hogy azok OTDK dolgozatként is megállják helyüket, ill. díjakat hozzanak.
A kitűzött cél érdekében a SWOT elemzésből adódó négy lehetséges stratégiai terület mindegyikén tervezünk előrelépést.
1. ábra: A stratégia célrendszere
3.3. Intézkedések (cselekvési terv)
3.3.1. Feladat: Potenciális hallgatók körének bővítése
1. intézkedés: | Intézeti TDK titkárok új célcsoportokra (levelezőkre, külföldi hallgatókra) is kiterjedő toborzási feladatainak megtervezése, ütemezése, dokumentálása és nyomon követése. |
Felelős: | Kari TDT titkár, Intézeti TDK titkárok |
Résztvevők: | - |
Határidő: | aktuális év január, ill. szeptember |
2. intézkedés: | TDK-val kapcsolatos információk web-es elérhetőségének „akadálymentesítése” |
Felelős: | Számítóközpont, Egyetemi TDT, Kari TDT titkár |
Résztvevők: | - |
Határidő: | Folyamatos |
3.3.2. Feladat: Hallgatók szerepvállalásának ösztönzése
3. intézkedés: | Központi toborzó NEPTUN üzenet eljuttatása a hallgatóknak |
Felelős: K | ari TDT titkár, Számítóközpont |
Résztvevők: | - |
Határidő: | minden év január, ill. szeptember |
4. intézkedés: | TDK tevékenység, témakörök félévenkénti (februári és szeptemberi) hirdetése |
Felelős: | Egyetemi TDT, Kari TDT elnök, titkár, intézeti TDK titkárok |
Résztvevők: | - |
Határidő: | aktuális év február 28, szeptember 30. |
5. intézkedés: | A tavaszi időszakban meghirdetendő Tudományos Diákköri Verseny rendszerének megújítására javaslat kidolgozása, majd a rendszer újraindítása |
Felelős: | Egyetemi TDT, Kari TDT elnök, titkár, intézeti TDK titkárok |
Résztvevők: | - |
Határidő: | 2014.02.28. |
6. intézkedés: | Kutatás módszertani tantárgy indítása, melynek célja: a tudományos kutatások iránti érdeklődés felkeltése, a korábban sikeres hallgatói kutatások bemutatása, módszertani segítségnyújtás, valós kutatási problémák, kérdések összegyűjtése, kutatási terv elkészítése, csoportban történő megvitatása, a kutatási terv „opponensi rendszerű” értékelése, a kutatási terv „prezentálása. a. a portfólió szakszemináriumokhoz kapcsolódva b. alsóbb évesek számára is nyitottan (max. 30 fő, túljelentkezés esetén tanulmányi átlag alapján szelektálás vagy legalább 4.00 átlag), BSc és MSc szinten egyaránt |
Felelős: | TDT-elnök, oktatási-dékánhelyettes |
Résztvevők: | Kar vezető oktatói, korábban sikeres (OTDK-n nyertes/helyezett hallgatók), konzulensek, portfólió szakszemináriumok vezetői |
Határidő: | A tantárgyat a tavaszi félévben célszerű indítani, így hallgatóink a novemberi leadás előtt majd fél évvel hamarabb elkezdhetnék a munkát. 2014. február |
7. intézkedés: | Szakkollégiumon belül kutatási feladatok kiadása, azok TDK-ba történő becsatornázása |
Felelős: | Szakkollégiumi vezetők |
Résztvevők: | szakkollégisták |
Határidő: | Folyamatos |
8. intézkedés: | Vállalati külső források biztosítása a TDK-t író hallgatók díjazására, a kiemelkedő konzulensek részére, a konferencia színvonalas lebonyolítására |
Felelős: | Dékán, intézetigazgatók |
Résztvevők: | - |
Határidő: | Folyamatos |
3.3.3. Feladat: Potenciális témák körének bővítése
9. intézkedés: | TDK témák bekérése (későbbiekben aktualizálása) a kar összes oktatójától összhangban a Kutató Műhelyek profiljával és az oktatott tárgyak keretében kiadható feladatokkal. |
Felelős: | Kari TDT titkár, Intézetigazgatók, intézeti TDK titkárok |
Résztvevők: | - |
Határidő: | minden év január |
10. intézkedés: | TDK toborzó prezentáció elkészítése, kiegészítése az intézetek / kutató műhelyek kutatási témáival. |
Felelős: | Kari TDT elnök, titkár, intézeti TDK titkárok |
Résztvevők: | - |
Határidő: | minden év február és szeptember |
11. intézkedés: | Külső témák begyűjtése, közzétételük a választható témák között a honlapon. |
Felelős: | Intézeti TDK titkárok, Kari TDT titkár |
Résztvevők: | - |
Határidő: | Folyamatos |
12. intézkedés: | Várhatóan jó szakdolgozatot író hallgatók munkájának korábbi indítása, témájuk becsatornázása a TDK-ra (ügyelve arra, hogy OTDT-n csak a szakdolgozat beadása előtt lehet részt venni). |
Felelős: | Intézeti TDK titkárok, konzulensek |
Résztvevők: | - |
Határidő: | Folyamatos |
3.3.4. Feladat: Konzulensek szerepvállalásának megkönnyítése
13. intézkedés: | Ösztönzési rendszer kialakítása a kiemelkedő konzulensek részére |
Felelős: | Dékán, intézetigazgatók |
Résztvevők: | - |
Határidő: | Folyamatos |
14. intézkedés: | Külső konzulensek és bírálók (vállalati partnerek, nyugdíjas oktatók és szakemberek) bevonása |
Felelős: | Dékán, intézetigazgatók |
Résztvevők: | - |
Határidő: | Folyamatos |
Mindezekkel együtt: a sikeres kari TDK munka alapfeltétele, hogy az Egyetem biztosítson forrásokat a hallgatók díjazására, a kiemelkedő konzulensek munkájának elismerésére, ill. a konferencia méltó körülmények közötti megrendezésére.
Miskolc, 2013. 12. 13.